23 d’abril de 1956
Si hem de jutjar pel que diuen els diaris, les ràdios i els
nostres contertulis que s’acontenten a repetir-ne les bestieses, sembla que ha
arribat el moment de la cancel·lació dels nacionalismes. Poques idees, o pocs
ideals, heretats de les generacions anteriors, es veuen, com el nacionalisme
avui, sotmesos a una desestima tan palpable i insistida. No em vaga d’entrar,
ara, en conjectures sobre si s’ho té ben merescut o no. Una opinió
generalitzada dels darrers temps li atribueix la culpa de les guerres més
doloroses de la centúria, oblidant que potser en comptes d’ésser-ne la causa
n’és l’efecte, i callant sobretot que molt sovint hi ha servit de pretext a
mòbils prou més obscurs i inconfessables. Siga com siga, allò que importa —o
que m’importa— és, només, destacar la campanya verbal desencadenada contra ell,
i unànime entre sectors i heterogenis i contradictoris del món que vivim. El
fenomen presenta facetes d’estupenda suggestió. En l’antinacionalisme actual
coincideixen, efectivament, els europeistes de professió, els figurins
cosmopolites i els afiliats a les Internacionals més o menys vives. Cadascú,
com és lògic, hi diu la seua, té el seu propi argument, fa la seua acusació particular.
L’europeista a l’ús, home que sobtadament ha descobert els avantatges de la
pau, li reprotxa la bel·licositat, el caràcter agressiu, la virulència
provocadora de conflictes. El cosmopolita, animal d’encantadores displicències,
sibarita del desdeny, el troba localista, tancat, díscol als criteris i a les
fórmules que passen per universals. I el revolucionari, no cal dir-ho, li
retrau la tara de burgès. Tots tres concorden, des de llur superioritat, a
qualificar el nacionalisme d’anacrònic i superat.
Fóra idiota de negar la veritat d’aquestes incriminacions:
el nacionalisme —el nacionalisme dels països europeus— ha estat positivament
bel·licós, localista i burgès. Ho ha estat: no tant, però, com ens voldrien fer
creure els seus detractors. I encara, essent-ho, hauríem d’aclarir fins a quin
punt això era inevitable, per fatalitat històrica, i fins a quin punt es tracta
de vicis corregibles o d’adherències circumstancials. En tant, doncs, que
reacció contra aquells tres defectes, la repulsa, vinga d’on vinga, serà justa.
Només que s’hi corre el perill que insinua la frase alemanya: per llançar
l’aigua bruta de la tina, ens exposem a llançar l’infant que hi rentàvem
—perquè no tot és aigua bruta, en el nacionalisme. Bé. Tampoc no és açò el que
ara em preocupa. El que jo voldria comentar en aquesta nota, i subratllar-ho,
és la maniobra que s’oculta en les virtuoses manifestacions antinacionalistes
sorgides pertot. En certa part, és clar, hi una voluntat càlida i de bona fe,
que desitjaria desintoxicar els pobles europeus d’aqueix sentiment, a vegades
sentimentalisme, malaltís, que és l’exacerbació patriòtica. Però, en major
mesura, l’antinacionalisme que veiem estendre’s al nostre entorn no té un tan
lloable fonament, ans al contrari, sembla no ésser sinó una astúcia pròpiament
nacionalista: l’astúcia d’un nacionalisme que se sent amenaçat per un altre, en
la seua subsistència o en la seua expansió. Darrere l’antinacionalisme de
l’europeista, del cosmopolita i del revolucionari, segueix, a penes emboscada,
en peu de guerra, la mateixa obsessió nacionalista de sempre. Conscientment o
inconscientment —això és un altre problema. El fet a destacar és aquest: que,
en un grau important, l’actitud antinacionalista és encara un instrument del
nacionalisme, d’alguns nacionalismes.
Ho podem comprovar cada dia. En la petita i atribolada àrea
on es belluguen els europeistes, per exemple, veiem amb massa freqüència que,
quan un francès blasma el nacionalisme, no pensa en el nacionalisme en si, sinó
en el nacionalisme alemany, sense adonar-se —posem-nos en el millor dels casos—
que ell, en fer el blasme, no abdica del seu nacionalisme, i que el fa,
precisament, perquè continua essent nacionalista. Supose que, si hi ha algun
alemany decidit a confessar-se antinacionalista, es mourà per una inquietud
semblant respecte a França. L’esquema es repeteix en gent d’altres contrades.
D’altra banda, en moltes publicacions europeistes —italianes, franceses,
alemanyes— trobem mal dissimulada, i sovint candorosament exposada, la intenció
de llurs redactors de presentar els projectes d’unió continental com una
oportunitat d’hegemonia per a l’Estat —o la nació— a què pertanyen. Aquests
antinacionalistes formularis coneixen per experiència la força estimulant que
per als pobles és el nacionalisme: i tot i conservant-la per a si, tractarien
de suprimir-la o d’adormir-la en el possible rival. I no sols això: fa de mal
creure l’antinacionalisme d’un francès quan aparenta mostrar-se inofensiu
davant Alemanya, però al mateix temps opera com un nacionalisme vulgar i
opressor, amb les pitjors armes estatals, contra les reivindicacions bretones o
algerines. La resistència italiana a resoldre la qüestió de l’Alt Adigi no
s’adiu amb les protestes d’antinacionalisme que profereixen les patums
europeistes de la península veïna. Els exemples podrien multiplicar-se en
aquest i en d’altres sentits. El nacionalisme continua funcionant perfectament,
i no ens hem pas d’enganyar, ni deixar enganyar, per les seues abjuracions
externes i declamatòries.
El cas del cosmopolita no és distint; potser sí, més subtil.
El cosmopolita, l’universalista cultural i els altres tipus afins, afirmen, per
principi, que llur país de naixença, o llur país d’adopció, és ja l’encarnació
suprema i intocable dels mòduls i de les intencions ecumènics; a tot estirar
—es tracta sempre de nacions importants—, estenen el privilegi a d’altres
països igualment grans; però la resta del món, que no entra per definició en el
clan de la cosmòpoli preestablerta, és menyspreada com si fos pura tossuderia
agresta, rural, obcecada. Hi ha un patriotisme vigilant en el fons de cada
cosmopolita: si molt convé, el cosmopolita arriba a sentir-se patriota de tres
o quatre llocs alhora, però per a ells és tan rabiós i tan intransigent com
qualsevol altre patriota. I és curiós: indubtablement, en la conformació de la
cultura universal —problemes, estils, ànsies—, són els quatre o cinc països
poderosos els qui hi han intervingut més i amb major solvència; però la
indignació dels cosmopolites no es posa en marxa sinó quan un altre
nacionalisme cultural, o ni tan sols nacionalisme, petit i fins aleshores
arraconat, pretén abandonar el seu aïllament i vol aposentar-se en una línia
d’universalitat. Mentre que es resigna a vegetar en la modèstia del folklore,
en el clos dialectal, el cosmopolita li perdona la vida, perquè sempre és bo de
tenir colònies: ara, només que es propose de normalitzar-se, de viure
universalment pel seu compte, el cosmopolita s’irritarà i clamarà consternat en
nom de vés a saber quins interessos sagrats. En realitat, allò que el
cosmopolita defensa és un monopoli nacional. En establir-se, fa uns anys, la
—per altra banda ineficaç— llei que admetia a França l’ensenyament de les
llengües «regionals», un grapat d’intel·lectuals il·lustres va protestar-ne en
nom de la universalitat de l’idioma oficial: per a ells, és clar, l’important
no era la possible universalitat que els provençals, els bascs o els gascons
poguessen assolir a través de llurs parles respectives; l’important era només
el nacionalisme lingüístic francès. I no diguem ja dels casos estrafolaris: com
el de Julien Benda1, que es pensava —o es pensa: no sé si és viu o és mort— que
la universalitat coincidia exactament i exclusiva amb les fronteres nacionals
de la seua pàtria (i fins i tot, a vegades, amb les fronteres intel·lectuals de
la seua pròpia ideologia). Els simulacres dels cosmopolites tampoc no enganyen
a ningú.
Pel que fa al revolucionari, la motivació és prou més
complexa. La identitat entre nacionalisme i burgesia té una arrel històrica
evident: la consciència nacional, i sobretot la seua actualització política, es
produeixen a tot arreu, almenys a Europa, sota l’ègida de la burgesia. L’ús del
nacionalisme com a excitant bèl·lic, també, ha estat cosa de les oligarquies
dominants, que així han disposat d’un ressort emotiu per arrossegar les
multituds al sacrifici, tapant amb la bandera uns objectius estrictament
classistes. No vull ni tan sols excloure la possibilitat que el mateix
sentiment nacionalista fos aprofitat, en alguna ocasió, per sofisticar,
aigualir o desviar la consciència de classe del proletariat. Fins ací, doncs,
els fets més o menys discutibles: els fets que jo m’avindria a acceptar com a
certs. Per un altre costat, hi ha el plantejament de la situació política última:
com que l’antagonisme de les grans potències actuals queda vinculat a
l’antagonisme capitalista-socialista, sembla que per a la tàctica de la
revolució, per al triomf dels seus propòsits, convé que l’Estat avui
oficialment revolucionari siga fort i s’impose com a tal Estat, i compense i
obstaculitze l’expansió dels Estats contrarevolucionaris. Partint d’això,
qualsevol nacionalisme polític —o cultural— que vulga resistir-se enfront de
les exigències de l’Estat soviètic, fa el joc, ni que siga per omissió, als
propòsits de la burgesia. Doncs, si més no, amb aquest abast, hi ha
nacionalismes que encara continuen essent burgesos. I no solament en el pla
internacional o interestatal: per retornar a l’exemple francès, és previsible
que si els comunistes bretons tinguessen l’aspiració d’erigir-se en Partit
nacional a part del P. C. francès, la jerarquia superior del comunisme no ho
consentiria, al·legant, naturalment, raons d’eficàcia, i acusant aquells de
«vel·leïtats» nacionalistes, burgeses per tant. Res de tot això, en abstracte,
no seria reprovable, si no amagàs així mateix uns interessos nacionalistes sota
la capa internacionalista. S’ha vist de seguida que la influència de l’URSS en
els països que anomenen satèl·lits va prou més enllà d’aparèixer-hi com a poble
capdavanter del socialisme: ha esdevingut, com no podia ésser d’altra manera,
una modalitat d’imperialisme polític, econòmic i, el que és més delicat,
cultural. Potser les informacions que en tenim, de font tendenciosa, ho
exageren. Però el risc és innegable. I la hipòtesi francesa, novament, ens el
confirmarà: el P. C. de França, deliberadament o no, i en aquest punt, opera
com qualsevol dels altres partits burgesos, unitaris, oriünds dels jacobins; la
seua propaganda parla en francès i de la nació —i la pàtria— francesa, del
poble francès, de la cultura francesa, amb les mateixes intencions amb què ho
fan els redactors deRivarol2. La condemna, per part dels comunistes, de tot
intent de rectificar això en benefici dels drets polítics i culturals de les minories
no franceses de França, és inevitable: condemna que, en l’esquema comunista, no
té altre qualificatiu que «burgès». I no hi ha dubte que, en aquesta actitud,
hi trobem la perduració d’un tret específicament burgès, com és l’unitarisme de
l’Estat nacional: amb textos del propi Lenin ho podríem corroborar…
Vull repetir, però, que les acusacions al·ludides, adreçades
contra els nacionalismes, són en bona part certes. No pretenc dissimular-ho, i
molt menys si prenem com a base els punts de vista des dels quals són
formulades. Únicament tracte d’assenyalar que en les posicions
antinacionalistes subsisteix i dura el nacionalisme, amb els seus defectes
característics. L’antinacionalisme avui en voga a penes cobreix la
bel·licositat, l’esperit localista i el fons burgès, clàssics en els
nacionalismes de la preguerra. Potser la bel·licositat, ara, ha esdevingut
sorda i, a força de pactes mal girbats i a repèl, malda per derivar a camins
incruents; o s’esmerça contra nacionalismes colonials o inermes. Potser el
localisme, en prendre substància en una extensió geogràfica o en una demografia
més amples, o fins i tot en una tradició més eminent, es disfressa
d’innocència, es presenta amb fesomia d’universalitat justificada, es fa més
capciós. Potser la «burgesia», en açò, és, no tant una desigualtat entre els
individus, com una desigualtat entre els pobles (que implicarà, també, la
desigualtat entre individus), i més que l’explotació de l’home per l’home,
l’explotació d’un poble per l’altre. Però la bel·licositat, el localisme i la
burgesia hi són, diguen el que vulguen els mateixos antinacionalistes. Ben
mirat, no hi hem guanyat res. Si tot això fos confessat, no tindria un aire tan
infame ni tan oprobiós. La política ha estat, en tots els temps, l’art de
dominar, uns homes als altres, uns països als altres, i no ens hem
d’escandalitzar, ni ens escandalitzaríem, perquè continue essent-ho. El
nacionalisme d’abans era franc, quasi cavalleresc a còpia de franquesa, i no
s’amagava de proclamar-se agressiu, exclusivista, i imperial o classista. Ni
enfront de l’enemic —del nacionalisme enemic—, ni enfront de la víctima —del
nacionalisme que, no arribant a enemic, es queda en víctima—, no fingia. I
pensem, encara, en un detall revelador: els antinacionalistes, els típics antinacionalistes
d’avui, procedeixen de les nacions potents, de les nacions que tenen el
nacionalisme més arrelat perquè els hi inciten i treballen les enormes
maquinàries estatals. I llur antinacionalisme, nacionalment, no exhorta al
desarmament del nacionalisme de llurs compatriotes, sinó més aviat dels
nacionalismes que li són adversos, interns, veïns o colonials.
De tota manera, preferiria eludir qualsevol comentari que
pogués suposar una valoració —disvaloració— ètica del fet
pseudoantinacionalista, perquè sempre se’m podria discutir la licitud dels
principis en què gosaria basar-la. Serà més pràctic enjudiciar-lo amb vista a
les seues repercussions efectives, en l’ordre polític i en el psicològic. Car
jo no comprenc com hauria d’esperar-se que un nacionalisme —gran o petit— deixe
d’ésser nacionalisme, si els nacionalismes que el volten, i que per impuls
espontani —per ésser nacionalismes— li són hostils, no deixen d’ésser
nacionalismes simultàniament. Mal pot esperar un francès que els alemanys es
desprenguen de la histèria patriotarda, naturalment gal·lòfoba, si ell segueix
essent nacionalista, i per tant germanòfob. Mal pot queixar-se el revolucionari
que els burgesos esgrimesquen contra la revolució els sentiments nacionalistes,
si ell, en comptes de fer-se’ls seus, els coerciona o combat. Mal pot confiar
el cosmopolita que els pobles postergats es posin a l’altura de la seua
exigència, si ell mateix es dedica a fomentar-hi ressentiments o a endenyar-ne
el complex d’inferioritat. En realitat, un nacionalisme només es crispa i
arbora enfront d’un altre nacionalisme que l’amenaça. O millor: una nació només
té necessitat —a vegades necessitat biològica, d’instint de conservació—
d’exaltar-se en nacionalisme, quan es veu en perill davant les ambicions d’una altra
nació. Som molts els homes del món que ens sentim nacionalistes perquè els
altres no ens permeten deixar d’ésser-ho…
Tret d’Indagacions possibles, dietari íntim de gener
a desembre del 1956. Editorial Raixa, Mallorca, 1958.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada