El partit més nombrós, ingenu i popular, és el dels qui
estan a favor. Perfectament lògic. Al cap i a la fi, són moltes les falles que
es construeixen cada any, i per tant també han de ser molts el ciutadans que,
per estar ficats en la cosa —en tal cosa—, militen del costat de les simpaties
de la típica festa. Aquests senyors no es limiten a proclamar la bondat de les falles,
argüint el que aquestes signifiquen per a ells, com a ofici, com a hobby o com
a espectacle. Afirmen alguna cosa més —i bastant més. La seua tesi és que les
falles constitueixen una manifestació inigualada de la genialitat local: són,
diuen, el gran exponent del temperament artístic dels valencians. Perquè, ja se
sap, la nostra terra és terra d’artistes. Un entusiasme, que no hi ha més remei
que qualificar de patriòtic, els mena, al capdavall, a identificar «valencià»
amb «faller». Reconeguem, de passada, que si això no és així, estem en camí que
ho siga, amb tot el risc pejoratiu que suposa.
De l’altra banda cauen els selectes més o menys ben entesos.
Les raons per les quals miren amb indignat recel les falles no són massa
clares. En ocasions els mou un —fins a cert punt justificat— temor als excessos
de la grolleria col·lectiva (de la qual, en realitat, les falles no són causa
ni efecte). Però, generalment, hi ha en la seua actitud una queixa d’índole
cultural: ells, els detractors, contemplen, desesperats, com, per al solaç
precipitat d’uns pocs dies, la ciutat prodiga —literalment, «crema»— una
respectabilíssima quantitat de moneda de curs legal, quan, al mateix temps, és
evident que les empreses més serioses d’ordre intel·lectual s’agosten en una penúria
absolutament sòrdida. Ai —sospiren ells—, quants llibres, quants quadres,
quantes beques, quants quartets en la major, podrien pagar-se amb aqueixos
diners! D’aquesta manera, es reivindica l’art «bo» enfront de l’art «faller».
Convinguem que tal actitud no deu resultar molt còmoda: els qui l’adopten, es
veuen obligats a compaginar gestos tan contradictoris com l’esquinçament de
vestidures i el desdeny olímpic.
Ben mirat, l’exasperada oposició de fallers i antifallers té
encara poca tradició. Fa sols vint anys, les falles encara conservaven alguns
trets del seu modest caràcter original: hi perdurava, més que ara, el batec
directe dels nostres barris vells, i no s’havien desbordat sobre camps i
ambicions que els són totalment aliens. Però les falles han prosperat, han
crescut, potser fins al seu màxim de possibilitats. L’elefantiasi fallera és el
que ha trasbalsat els ànims i el sentit de la proporció. Els uns s’han
enlluernat davant el volum i la vitalitat que adquireix la festa, i no dubten
d’enorgullir-se’n, com de qualsevol altre timbre de glòria insigne de la
ciutat. Els altres, en gest recíproc, s’irriten, i, de creure’ls, les
«comissions» s’haurien de convertir en sàvies i barbudes Juntes Veïnals per al
Foment de la Poesia i les Belles Arts. I un, modestament, pensa que ni tant ni
tan poc.
Quant a l’eufòria fallera, una mica de mesura no estaria de sobres. Que no pense ningú que està salvant el país pel fet de plantar falles. L’esperit de València comprèn, sens dubte, les falles, però és alguna cosa més que falles. I, sobretot, sapiem distingir. Calfaire la part du feu, que diuen els francesos: donar al foc allò que és del foc. Però també importa —importa tant com les altres coses— donar a la resta allò que li pertoca. Hi ha unes quantes virtuts que són eminentment falleres: la improvisació, el sarcasme hàbil, la brillantor momentània, la mateixa disposició a «cremar». Tanmateix, existeix igualment el perill que aquestes virtuts, en desplaçar-se fora de l’àmbit faller, es transformen en vicis, i en vicis capitals. En altres, en la majoria de les esferes ciutadanes, són les virtuts contràries —la preparació afanyosa, la seriositat, la discreció metòdica, la continuïtat— les que convenen i fructifiquen. Tinguem-ho en compte, i no ens despistem. Les falles són un parèntesi, i un parèntesi excepcional. No tot són flors i violes.
Combustible per a
falles , Edit. Garbí, 1967. Reeditat per Editorial Bromera el 1992
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada