Ja no en queda pràcticament cap. I les poques que queden...
N'hi ha algunes, sí d'aspecte afable i animat; però, si us hi fixeu una mica, comprovareu
que no són ben bé les “barraques” de sempre. En comptes del «pobre trespol de
palla lligada», hi veiem sòlides planxes d’uralita; les portes i les parets
revelen també una cautelosa substitució de materials; fins i tot s’hi adverteix
un canvi d'estil en la decoració. De fet, només en conserven la forma i
l'emblanquinat. Ara: les altres, les escasses que mantenen l'aire més
“autèntic”, han esdevingut pura ruïna. Deshabitades i tristes, ni tan sols no
aprofiten per a ser ensenyades al foraster curiós. Els encarregats de fomentar
el turisme n’han salvat una o dues, que, arreglades molt com cal, serveixen per
a una mínima exhibició de pintoresc. No res, en definitiva.
I és lògic, això. Els llauradors de l’Horta, si vivien en barraques, no era precisament per gust. Aquells edificis, precaris i elementals, no oferien massa garanties: ni de seguretat ni de comoditat. Potser “feien bonic”, enmig dels conreus, vora una sèquia útil, “entre les flors”'. Potser sí. Però la gent no ha vingut al món per a adornar paisatges. Almenys, els nostres camperols no s'hi han resignat. 1 quan van tenir uns duros estalviats, s'afanyaren a enderrocar la “típica” barraca i a construir-s'hi una casa —o una caseta—, normal, com Déu mana: amb maons i amb teules, amb wàter i amb balcons. Uns quants anys de collites ben pagades han acabat amb el folklore arquitectònic de l'horta de València. Els pagesos de la comarca, com ho hauria fet qualsevol persona raonable, han preferit una residència més ferma i més salubre.
I tanmateix... La barraca “real” ha desaparegut, en efecte.
Però, d'alguna manera, en sobreviu l'espectre: la barraca “símbol”. La trobem
en els discursos de cerimònia, en els emblemes regionalistoides, en les
targetes postals, en els cartells de festes, en la titil·lació lacrimògena
d'algun subpoeta urbà, en articles de periòdic, en les cabalgates
pseudo-etnogràfiques: en mil llocs increïbles i —ai!— quotidians. La majoria
dels veïns de la ciutat de València mai no han vist altres barraques que
aquestes: les retòriques, de paraula o d'imatge. 1 la veritat és que el
“símbol” tampoc no resulta massa clar. Volia dir que les multituds indígenes no
l'entenen del tot. En realitat, resulta ben clar. Però l'equívoc hi predomina.
Amb l'agreujant de l'anacronisme, de mes a mes.
Fou, sens dubte, don Teodor Llorente qui li donà entitat i
força. Llorente escriví, el 1883, un poema titulat, justament, “La barraca”.
Menéndez Pelayo l'elogià en termes efusius, i figura en totes les antologies de
la Renaixença: el paper s'ho mereix, perquè té una ben estimable dignitat
literària. Els versos, com era d'esperar, articulen l’estampa idíl·lica de la
família rural, laboriosa, feliç, quieta i de bons sentiments. Es una visió
gairebé horaciana, d'aquelles que només proporciona la propietat rústica i que
la propietat rústica té interès a difondre. La miserable barraca hi és
ascendida a la condició de “casal d'humils virtuts i honrats amors”. Els seus
estadants haurien d'enorgullir-se'n. “Santa i noble escola del treball!” Als
ulls de don Teodor, val “més que els palaus de jaspi i de marbres”, “més que
los arcs triomfals i els coliseus”. Els patricis conservadors, impregnats de
tendresa agropecuària, van repetir sovint, amb rima o sense, aquestes
hipèrboles: volien traduir-les en conviccions. Terratinents com eren —ells i la
seva classe—, aspiraven que els treballadors del camp fossin dòcils: que
paguessin puntualment l'arrendament de la terra, que s'acontentessin amb el
jornal de les frugalitats sistemàtiques, que votessin bé... Són les “humils virtuts”
ponderades. Quant als “honrats amors”, tant se valia. La “ideologia” de la
casta dominant de València —i, amb variants i matisos, la de tot el País
Valencià— s'aferrava a la mistificació mes banal, però també més eficaç, o de
més possibilitats d'eficàcia.
Seria difícil de dir si “La barraca» de Llorente arribà a
ser un text popular. Indiscutiblement, fou molt conegut, i degué tenir una
transcendència tangible. Sospito que, en certa mesura, don Vicent Blasco Ibáñez
va escriure l'altra Barraca, la novel.la, una mica contra el petit mite
llorentí. Blasco, republicà, capitost de la petita-burgesia radical de la
ciutat, lluità enèrgicament amb les dependències locals de la Restauració:
aquestes eren, per a ell la versió immediata de l’"enemic”, i hagué d'envestir-les
també en el terreny de les minúcies literàries. Enfront de la falsa “barraca”
de Llorente, alçà la imatge exacta, per bé que un pèl truculenta, de la vida
amarga, odiosa, sacrificada, de la gent de l'Horta. La novel.la de don Vicent
és del 1898: del moment més “revolucionari” de l'autor. A partir d'aleshores,
les dues “barraques” es disputaren la innocència col·lectiva de la ciutadania.
Si més no, la barraca-símbol passà a ser una qüestió en debat, encara que ni se
n'adonessin els mateixos que la manipulaven.
Però, entre els anys 1917-1919, la societat valenciana va
sofrir una crisi important, i el món patriarcal de Llorente —amb molt del que
hi havia al darrera— es desplomà, entre més coses. L’”alegre barraqueta”, de
retop, hi perdé vigència. Solament continuaren emocionant-s'hi alguns
implacables fabricants d'englantines. És clar que, mentrestant, havia
esdevingut “tòpic”, i es filtrava per escletxes d'aparença inofensiva; però el
tema podia considerar-se liquidat. En tot cas, ho semblava.
Només ho semblava. Si “el món patriarcal de Llorente” -és
una manera de dir-ho -s'havia esfondrat després de la primera guerra europea,
la classe dominant més “específica” del país, la gran “propietat rústica”,
encara conservava prou. força. I tenia aliats seriosos. La reaparició de la
barraca-símbol va vinculada a la recuperació política d'aquest sector social. I
amb la barraca, els adminicles que li són inseparables: el vestit de
“llauradora amb aspecte de regina”, verbigràcia. La València del marqués de Sotelo
en presencià un esclat. Després del 39 ha tornat a reviscolar. Recordo que el
mateix 1939 o el 1940, don Vicent Gay, un valencià, catedràtic de Dret Polític,
precoç en la defensa del nazisme -publicà a Barcelona, el 1934, una docta
exegesi de Hitler-, ja subratllava, damunt les planes d'un diari de València,
la contraposició de les “barraques” de Llorente i de Blasco, i assenyalava l
oportunitat d'un “retorn” a la imatge llorentina. Don Enric Duran i Tortajada,
poc després, començà a editar fascicles de poemes barraquístics, i les Flors
Naturals del “Rat Penat” consagraren la tendència. Blasco havia entrat en el
purgatori dels silencis oficials. Les alcaldies es reintegraven a mans deis
terratinents.
Ha passat el temps, i no sé fins a quin punt pot afirmar-se
que el plantejament sigui distint. Diuen que ara, al País Valencià, i sobretot
a València, comença a haver-hi una burgesia “regular”, amb pretensions de
dinamisme i disposada a suplantar la vella i estantissa oligarquia dels
terratinents. Jo no m'ho acabo de creure. Però, si de cas fos cert això,
aqueixa “nova burgesia” -que ja tindria el handicap de ser estranyament
“tardana “- quedarà molt condicionada per les connexions agràries... amb la
barraca-símbol inclosa.
Sigui com sigui, i dins el mal, sempre és consolador que les
barraques de debò s'hagin evaporat, i que els pobladors de l'Horta s’instal·lin
en habitacles mes confortables. Fins i tot, potser vindrà un dia en què podrem
llegir el poema de Llorente i la novel·la de Blasco sense massa prevencions...
“Notícies del sud”
Tele Estel, nº 156,
17 octubre 1969
Molt bé. Hem de celebrar el centenari de Fuster.
ResponEliminaEstic molt d'acord amb tu.És un personatge fonamental de la nostra història recent.
Elimina