Joan Fuster va publicar aquest article al diari Avui del 19 de maig del 1976. A dia de hui, 25 d'abril de 2013, ja té trenta-sis anys. Algunes referències obsoletes que trobareu fan encara més palesa la seua total vigència; caldrà doncs afegir aquests trenta-sis anys als quaranta, seixanta, vuitanta, de què parla Fuster en el text.
És curiós d’observar com es
mantenen tan obcecades, encara avui, les actituds hostils a qualsevol
reivindicació diguem-ne perifèrica, quan algú la planteja en termes una mica
clars. I no ho dic precisament pels exabruptes que provenen del costat de
sempre: aquests són ben previsibles i no tenen remei, em sembla. Penso en la
reticència que sol disfressar-se d’”esquerra” i que, sovint, tendeix q escudar-se
amb uns o altres principis autodefinits com a “internacionalistes”. Podríem
esperar que el problema tingués, ja, una acollida objectiva, serena,
desintoxicada d’”ideologismes”. Però no. Tot continua com fa quaranta,
seixanta, vuitanta anys. O pitjor. De fet, molt pitjor, perquè la fauna
política de l’interior i les sucursals del litoral -insisteixo: les de l’oposició-
han disposat de temps i de llibres per a reflexionar sobre el tema durant la
quaresma passada. Es veu que no l’han aprofitada. En el fons, el líder X, i el
líder Y, i el líder Z, d’aparent etiqueta marxiana, per exemple, respiren igual
que Núñez de Arce, Romanones, Calvo Sotelo o Ledesma Ramos, pel que fa a la
qüestió. Si en res se’n diferencien és, a tot estirar, per l’aire demagògic amb
què decoren les seves flatulències nacionalistes.
Exactament això:
nacionalistes. Amb una innocència que fa de mal creure -no és cap “innocència”, en efecte-, aquests
senyors es trauen de la mànega l’acusació de “nacionalista” a la voluntat
emancipatòria, i hi afegeixen de seguida una sèrie de connotacions oprobioses: “petit-burgesos”,
“maniobra de la burgesia tal o tal altra”, i tot el que vostès vulguin. Com si
ells no fossin tan “nacionalistes”, o més! Per una estranya ofuscació mental, i
moral, s’obliden, no solament de la seva situació “nacional”, sinó també del ”nacionalisme”
epilèptic, fastuosament agressiu, que professen. El porten en la massa de la
sang: heretat a través de la llar i de l’escola, convertit en retòrica
automàtica, alimentat pels telediaris i per les exigències del mercat dels
escalafons. El d’ells és, de més a més, un nacionalisme pre-burgès: deriva de
les ambicions d’una determinada oligarquia, originàriament aristocràtica, que
va encunyar mites, nocions i llocs comuns dòcilment assimilats per la multitud
subalterna. La ideologia dominant ha estat sempre la de la classe dominant. Si
cal una menció històrica, grotescament emblemàtica, el nom del conde-duque de
Olivares hauria de ser suficient. La paradoxa actual és que algú pot invocar
Lenin o Stalin o Mao, sense adonar-se que està repetint Menéndez Pidal, i
valgui la broma.
Els “nacionalismes” no emergeixen
en el buit. Cada “nacionalisme” s’articula com a tal en funció d’un altre “nacionalisme”:
conflictiu amb ell. Seria inimaginable un “nacionalisme” sense un altre
enfront. El famós “2 de mayo” -“Oigo, patria,
tu aflicción...”- s’erigeix
davant els francesos, i allò, tan suat, de la “pèrfida Albión”, contra l’ imperialisme britànic, que disputava a l’
imperialisme de Madrid les mars i les terres més rendables. Ben mirat, no eren
dues “nacions” que s’hi llançaven, al combat: eren uns antagonismes d’interessos
entre uns clans molt nítids. L’”estat modern”, post-maquiavèlic, manipulat per
les forces feudals i els monarques absoluts, en el començament, i pels tenors
del jacobinisme, després, inventaren un “nacionalisme” enèrgic: el nacionalisme
estatal vigent. L’eterna guerra “franco-prusiana” n’il·lustra un moment ben llarg.
De cara a fora, les dinasties i les repúbliques volien condensar un “patriotisme”
eficaç per aguantar l’enemistat amb el “patriotisme” de l’altra banda de la frontera.
Els grans conceptes “nacionals” a l’ús, amb himnes i banderes són, en última
instància, el reflex d’unes lluites entre grups d’interessos geogràficament contraposats.
En el XVI, les “multinacionals” encara no havien trobat el desllorigador. Ni
tan sols els Fuggar.
L’altra projecció d’aquests “nacionalismes”
es proposava destruir les resistències que, per entendre’ns, podríem designar amb
l’adjectiu d’”ètniques”: àrees socials que s’apinyaven, poso per cas, en una llengua
distinta, en una voluntat de viure a la seva manera i segons les seves necessitats
immediates, en una irritada consciència de protesta. Qualsevol resum d’història
dels actuals grans Estats europeus podria informar els seus lectors que, junt a
les guerres “exteriors”, han hagut de fer-ne moltes d’”interiors” igualment
nacionalistes. Confeccionar un “nacionalisme” estatal ha costat molta sang. Ha
costat molts mestres d’escola -França no seria França sense els instituteurs- molta aflicció
administrativa, molt “ordeno y mando”.
El resultat final ha estat devastador. França és una indicació modèlica. Seria
poc correcte de dir que el “vandalisme” no arquitectònic és culpa d’aquella
intel·ligent i sinistra bèstia que fou l’abbé
Grégoire. Grégoire ampliava i corregia una antiga instigació dels Capet. Totes
les repúbliques i tots els imperis francesos han estat “nacionalistament”
coincidents. I Thorez. I Marchais. I Sartre, no ens enganyem. Que ho diguin els
occitans, els bretons, els bascos, els catalans, sotmesos a l’Hexàgon.
Al sud dels Pirineu, l’embolic
fou una còpia de l’esquema francès, però fracassà la temptativa “unitària”. El
fet que jo escrigui aquest miserable article n’és una confirmació explosiva, i
aquest article no és res. El senyor Cambó? Molt bé: encara que Cambó no entra
en la meva personal participació en el debat, posem-hi Cambó. Però ¿què s’oposava
al tímid i elegant regionalisme de Cambó? ¿Maura, La Cierva, Romero-Robledo?
¿Royo Villanova, Víctor Pradera? Cambó, Prat, la sencera burgesia catalana, mai
no ha estat “nacionalista” com Déu mana. En canvi, sí que era, i sí que ha
estat furiosament nacionalista allò que fa uns quants anys certs papers
clandestins denominaven “la oligarquia latifundista semifeudal
castellano-andaluza”... D’ella són tributaris don Carrillo, el Felipe Gonzàlez,
don Joaquín Ruiz: tant com el tinglado
oficial... No n’hem d’esperar res: no hem d’esperar res del seu “nacionalisme”,
que els ve de les mamelles ancestrals del conde-duque de Olivares, i que els fa
“objectivament” solidaris de Maeztu, dels Primos, d’Onésimo Redondo. O “ells”
renuncien al seu “nacionalisme”, o els altres haurem de ser “nacionalistes”. El
circ de l’altre “nacionalisme”, amb els seus clowns i els seus prestidigitadors, s’ha animat últimament amb les
llàgrimes senils de don Claudio Sánchez i amb el descarat feixisme de
Madariaga.
Tot “nacionalisme” és “nacionalitis”:
una inflamació de ser allò que un és, en determinades reclamacions. Seria molt agradable
que uns i altres deixéssim d’esgrimir la “nació” com una arma -sentiment o
ressentiment- i denunciéssim el joc o contrajoc de “classe” que s’hi amaga. Si
un dia els Carrillos, els Felipes -incloent-hi els venerables “felipes”, amb
minúscula, que passaren per la presó- i els trotskos i els àcrates
supervivents, arriben a desprendre’s del nacionalisme que han mamat de la “classe
dominant”, el futur començaria a ser fluid. La soi-disant oposició “espanyola” hauria de repensar-se el seu “nacionalisme”,
pur Menéndez y Pelayo. O pur Lerroux a sou de Moret. Un dia, algú haurà de
puntualitzar, eruditament, que Negrín i Franco estaven més pròxims que no s’ho
imaginaven. Tots dos encarnaven un mateix “nacionalisme”, i emanat d’unes
mateixes fascinacions “ideològiques”: procedents de la secular matriu de l’oligarquia...
Amb un “nacionalisme” depravadament contorsionat com és el que ens acolloneix,
qualsevol rèplica, per pintoresca o revulsiva que sigui, és lògica. Cada “nacionalisme”en
segrega més: més “nacionalismes” eriçats, de rèplica...En un instant d’eufòria
arribo a suposar que tot funcionaria millor si ells -“elles”- renunciessin a
ser “nacionalistes”, i no ens obliguessin a ser “nacionalistes” als altres...
Una il·lusió passatgera,
ai!...
Moltes gràcies per recordar-nos aquest article. Molt apropiat.
ResponEliminaI amb arguments ben sòlids, per poder discutir amb algú dels molts que diuen que ells "no són"
ResponElimina